Samenwerken is versterken

PORTFOLIO THALIA LIPS

Samenwerken is versterken

De kracht van verhalen: 'Feministen die Wisten'

In het archief van Atria, kenniscentrum voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, liggen verhalen van vrouwen die iedereen moet kennen. Om die verhalen zo breed mogelijk te delen heb ik met mijn team vol ingezet op het grootste geschiedenisevenement van Nederland: de Maand van de Geschiedenis (MvdG).

Binnen het jaarthema ‘Eureka!’ draaide het deze editie om wetenschappelijke doorbraken en innovatie. Voor Atria was dit een uitgelezen kans om de schijnwerpers te richten op de vaak onzichtbare rol van vrouwen in de wetenschap. In deze maand konden we laten zien dat onze geschiedenis mede is gevormd door de moed, intelligentie en creativiteit van vier bijzondere vrouwen.


Samenwerking binnen Atria is cruciaal. Team MarCom heeft onder mijn leiding samengewerkt met de archivarissen om de meest aansprekende verhalen uit het archief van Atria te selecteren en te ontwikkelen tot pakkende content.

In samenwerking met externe partners werden meerdere activiteiten georganiseerd: een feministische stadswandeling, een pubquiz bij vrouwencafé Saarein en de Geschiedenisles die je nooit hebt gehad  van bureau 'Van Gisteren' in de Rode Hoed.


Met het motto 'Feministen die wisten' werd ingezet op storytelling 

In vier videoportretten en uitgebreide webverhalen worden de levens, hun strijd en de prestaties van deze vrouwen tot leven gebracht. De verhalen zijn niet alleen relevant tijdens de MvdG, maar blijven ook na afloop van de maand online beschikbaar en toegankelijk voor publiek.

Vrouwen die de wereld veranderden


De verhalen van Johanna, Carla, Marjan en Betsy zijn inspirerend, soms ontroerend en ontzettend leerzaam. Ze laten ons zien wat vrouwen kunnen bereiken als ze hun overtuigingen volgen en zich niet laten tegenhouden.


Bekijk de videoportretten op youtube en laat je inspireren door de verhalen van deze vrouwen!


  • Lees meer over Johanna Westerdijk

    Johanna was de eerste vrouwelijke hoogleraar van Nederland, in de ziekteleer der planten. Ook was zij ontdekker van de iepenziekte.

  • Lees meer over Carla Lont

    Carla was de eerste vrouwelijke archivaris in Suriname, zij zette zich in voor beheer en behoud van het culturele erfgoed.

  • Lees meer over Marjan Sax

    Marjan was lid van Dolle Mina en werd pionier in fondsenwerving. Ook was zij medeoprichtster van Wij Vrouwen Eisen en Mama Cash.

  • Lees meer over Betsy Thung Sin Nio

    Betsy was arts, econoom en strijder voor het vrouwenkiesrecht in Nederlands-Indië en het eerste vrouwelijke gemeenteraadslid van Jakarta. 


Verhalen komen tot leven tijdens een stadswandeling

Gedurende de hele Maand van de Geschiedenis kon een gratis stadskaart worden opgehaald Atria. Met de kaart in hand wandelde het publiek langs verschillende plekken die belangrijk waren voor Betsy, Marjan, Johanna en Carla. Via QR-codes komen de videoportretten op de locaties tot leven. De kaart geeft verder ook extra informatie en toont belangrijke plekken van de bredere feministische beweging.
Samenwerking met de front office van Atria zorgde ervoor dat wandelaars na afloop eenvoudig toegang hadden tot relevante informatie en archiefstukken waarnaar in de kaart werd verwezen.


Afsluitend een kennistest in de 'Feministische Pubquiz'

Vanuit de inhoudelijke koppeling met het verhaal van Marjan Sax kreeg ik de kans -of vooral eer- om in de MvdG een artikel over vrouwencafés te schrijven in het feministisch magazine Opzij.
Als knallende afsluiter én als ware een proefwerk van wat iedereen heeft opgestoken tijdens de MvdG, werd een pubquiz georganiseerd. Tijdens de quiz werd ieders feministische kennis getest in het legendarische vrouwencafé
Saarein. Hiermee is de cirkel rond: inhoud, samenwerking en locatie grepen deze avond in elkaar. Met als gevolg vele positieve reacties in de mailbox van Atria.


Maand van de Geschiedenis als aanzet tot meer

Atria en de Vereniging Wikimedia Nederland (WMNL) werken al jaren samen aan de ontsluiting van informatie op wikipedia. Hiervoor wordt regelmatig een wiki-vrijdag georganiseerd in de bibliotheek van Atria. In de Maand van de Geschiedenis werd de koppeling gemaakt met het thema: de wiki-vrijdag stond die maand in het teken van verder aanvullen van informatie over vrouwencafés, waar tot op dat moment geen artikelen over bestonden.


  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Pochen over het resultaat

De focus op het ontwikkelen van waardevolle content en een maand lang activiteiten organiseren was een grote opdracht. Mijn rol daarin was om het geheel resultaatgericht en in goede banen te houden. Samenwerking met een sterk kernteam, heldere afspraken over de aanpak en verwachtingen hebben in dit geval geleid tot een succesvolle maand:


  • PR & Communicatie: Naast inzet van eigen kanalen werd de content goed opgepakt door de pers en verschillende socials, waaronder magazine Opzij, podcast Damn Honey en de site zij aan zij.
    Het totale bereik van de campagne wordt geschat op ruim 200.000 views in print en op socials.
  • Top-10 scorende content: Op de website van Atria behaalde de pagina van 'Feministen die Wisten' in een maand tijd een plek in de top-10 meest bezochte pagina's. De content zorgt daarnaast voor een stijging van 7% nieuwsbrief inschrijvingen.
  • Stadswandeling: De kaart vond gretig aftrek, meer dan 1.000 kaarten werden opgehaald via Atria en de partnerpunten. Feedback over de wandeling was positief -gemeten in de front office-.
  • Archiefschenkers: Er hebben zich spontaan potentiële schenkers gemeld naar aanleiding van de campagne. Bestaande archiefschenkers uitten hun waardering, zij ervaren het als erkenning van de waarde van hun bijdragen aan Atria.
  • Wachtlijst: De Pubquiz was zo populair dat er al een wachtlijst gevuld is voor eventueel toekomstige edities! De evaluatie van de avond zelf leverde Atria een 9,3 op.
  • Nieuw lemma: De wiki-vrijdag leverde bovengemiddeld nieuwe deelnemers op. Tijdens de vrijdag is op wikipedia nieuw lemma over vrouwencafés (werd tot dan gelinkt naar 'homocafés') en info over café Saarein toegevoegd.

De Bibliotheek Zuid-Kennemerland als kennispartner

De Bibliotheek vervult diverse belangrijke functies, primair gericht op het stimuleren van lezen en kennisoverdracht. In mijn rol als MarCom Manager voor Bibliotheek Zuid-Kennemerland (BZK) zag ik kans om deze doelstellingen te versterken door samen te werken met Creatieve Universiteit Haarlem (CUH).

Ook de CUH was gericht op het overdragen van kennis. De CUH gaf dit vorm in experimentele werk- en denkplekken te creëren in de vorm van meet-ups. Tijdens samenkomsten op locatie en workshops, konden bezoekers kennis ophalen en werkten daarna samen aan ideeën en oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De doelgroep bestond met name uit ondernemers, creatieven en sociaal geëngageerden.


Een waardevolle samenwerking

De gedeelde doelstellingen maakten een samenwerking tussen de BZK en de CUH tot een logische keuze. Zo konden beide partijen groeien in bereik bij nieuwe doelgroepen en in de grootte van de meet-ups. Bovendien bood de samenwerking de Bibliotheek de kans om te investeren in de lokale omgeving en haar zichtbaarheid te vergroten. Bijkomend voordeel is dat de kosten voor organisatie van de events daalde voor beide partijen, terwijl het bereik en aantal bezoekers groeide! Samenwerking was gedreven vanuit inhoud, maar tegen de kostenbesparing is vanzelfsprekend niemand in verweer gekomen.


De samenwerking resulteerde concreet in:

  • Verhoogde zichtbaarheid: De BZK werd gepositioneerd als 'power' achter de CUH, waardoor de Bibliotheek in beeld kwam bij een nieuwe groep potentieel gebruikers.
  • Kennisverdieping: De collectie van de BZK bood verdieping op de thema's van de CUH, waardoor de meet-ups nog waardevoller werden voor de deelnemers.
  • Kennispartner: De BZK vervulde een nieuwe rol als partner voor een andere kennisorganisatie, door haar expertise en materialen te delen. Een begin van een nieuwe positionering in de regio.
  • Uitgebreide programmering: Jaarlijks werden 10 meet-ups georganiseerd buiten de Bibliotheek, o.a. op lokale festivals en 3 XXL-edities in de zalen van Bibliotheek Haarlem Centrum.
  • Gezamenlijke inbreng: De CUH stelde het inhoudelijke programma op, terwijl de BZK extra materialen cureerde. In samenwerking kon de inhoudelijke kwaliteit stijgen, terwijl overall kosten daalden.
  • Online promotie: Gedeelde online promotie, incl. verspreiding van uitnodigingen, video's en overige content. Zoals gezegd: resultaat was een groter bereik in bredere groep, zonder stijgende kosten.



Share by: