PORTFOLIO THALIA LIPS
In het archief van Atria, kenniscentrum voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, liggen verhalen van vrouwen die iedereen moet kennen. Om die verhalen zo breed mogelijk te delen heb ik met mijn team vol ingezet op het grootste geschiedenisevenement van Nederland: de Maand van de Geschiedenis (MvdG).
Binnen het jaarthema ‘Eureka!’ draaide het deze editie om wetenschappelijke doorbraken en innovatie. Voor Atria was dit een uitgelezen kans om de schijnwerpers te richten op de vaak onzichtbare rol van vrouwen in de wetenschap. In deze maand konden we laten zien dat onze geschiedenis mede is gevormd door de moed, intelligentie en creativiteit van vier bijzondere vrouwen.
Samenwerking binnen Atria is cruciaal. Team MarCom heeft onder mijn leiding samengewerkt met de archivarissen om de meest aansprekende verhalen uit het archief van Atria te selecteren en te ontwikkelen tot pakkende content.
In samenwerking met externe partners werden meerdere activiteiten georganiseerd: een feministische stadswandeling, een pubquiz bij vrouwencafé Saarein en de Geschiedenisles die je nooit hebt gehad van bureau 'Van Gisteren' in de Rode Hoed.
In vier videoportretten en uitgebreide webverhalen worden de levens, hun strijd en de prestaties van deze vrouwen tot leven gebracht. De verhalen zijn niet alleen relevant tijdens de MvdG, maar blijven ook na afloop van de maand online beschikbaar en toegankelijk voor publiek.
De verhalen van Johanna, Carla, Marjan en Betsy zijn inspirerend, soms ontroerend en ontzettend leerzaam. Ze laten ons zien wat vrouwen kunnen bereiken als ze hun overtuigingen volgen en zich niet laten tegenhouden.
Bekijk de videoportretten op youtube en laat je inspireren door de verhalen van deze vrouwen!
Johanna was de eerste vrouwelijke hoogleraar van Nederland, in de ziekteleer der planten. Ook was zij ontdekker van de iepenziekte.
Carla was de eerste vrouwelijke archivaris in Suriname, zij zette zich in voor beheer en behoud van het culturele erfgoed.
Marjan was lid van Dolle Mina en werd pionier in fondsenwerving. Ook was zij medeoprichtster van Wij Vrouwen Eisen en Mama Cash.
Betsy was arts, econoom en strijder voor het vrouwenkiesrecht in Nederlands-Indië en het eerste vrouwelijke gemeenteraadslid van Jakarta.
Gedurende de hele Maand van de Geschiedenis
kon een gratis stadskaart worden opgehaald Atria. Met de kaart in hand wandelde het publiek langs verschillende plekken die belangrijk waren voor Betsy, Marjan, Johanna en Carla. Via QR-codes komen de videoportretten op de locaties tot leven. De kaart geeft verder ook extra informatie en toont belangrijke plekken van de bredere feministische beweging.
Samenwerking met de front office van Atria
zorgde ervoor dat wandelaars na afloop eenvoudig toegang hadden tot relevante informatie en archiefstukken waarnaar in de kaart werd verwezen.
Vanuit de inhoudelijke koppeling met het verhaal van Marjan Sax
kreeg ik de kans -of vooral eer- om in de MvdG een artikel over vrouwencafés te schrijven in het feministisch magazine Opzij.
Als knallende afsluiter én als ware een proefwerk van wat iedereen heeft opgestoken tijdens de MvdG, werd een pubquiz georganiseerd. Tijdens de quiz werd ieders feministische kennis getest in het legendarische vrouwencafé
Saarein. Hiermee is de cirkel rond: inhoud, samenwerking en locatie grepen deze avond in elkaar. Met als gevolg vele positieve reacties in de mailbox van Atria.
Atria en de Vereniging Wikimedia Nederland (WMNL) werken al jaren samen aan de ontsluiting van informatie op wikipedia. Hiervoor wordt regelmatig een wiki-vrijdag georganiseerd in de bibliotheek van Atria. In de Maand van de Geschiedenis werd de koppeling gemaakt met het thema: de wiki-vrijdag stond die maand in het teken van verder aanvullen van informatie over vrouwencafés, waar tot op dat moment geen artikelen over bestonden.
De focus op het ontwikkelen van waardevolle content en een maand lang activiteiten organiseren was een grote opdracht. Mijn rol daarin was om het geheel resultaatgericht en in goede banen te houden. Samenwerking met een sterk kernteam, heldere afspraken over de aanpak en verwachtingen hebben in dit geval geleid tot een succesvolle maand:
De Bibliotheek vervult diverse belangrijke functies, primair gericht op het stimuleren van lezen en kennisoverdracht. In mijn rol als MarCom Manager voor Bibliotheek Zuid-Kennemerland (BZK) zag ik kans om deze doelstellingen te versterken door samen te werken met Creatieve Universiteit Haarlem (CUH).
Ook de CUH was gericht op het overdragen van kennis. De CUH gaf dit vorm in experimentele werk- en denkplekken te creëren in de vorm van meet-ups. Tijdens samenkomsten op locatie en workshops, konden bezoekers kennis ophalen en werkten daarna samen aan ideeën en oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De doelgroep bestond met name uit ondernemers, creatieven en sociaal geëngageerden.
De gedeelde doelstellingen maakten een samenwerking tussen de BZK en de CUH tot een logische keuze. Zo konden beide partijen groeien in bereik bij nieuwe doelgroepen en in de grootte van de meet-ups. Bovendien bood de samenwerking de Bibliotheek de kans om te investeren in de lokale omgeving en haar zichtbaarheid te vergroten. Bijkomend voordeel is dat de kosten voor organisatie van de events daalde voor beide partijen, terwijl het bereik en aantal bezoekers groeide! Samenwerking was gedreven vanuit inhoud, maar tegen de kostenbesparing is vanzelfsprekend niemand in verweer gekomen.
De samenwerking resulteerde concreet in:
Thalia Lips RDM is ingeschreven in het Register Digital Marketing
KvK nr. 94781168 // Btw nr. NL005112548B61