In de strijd tegen kanker is creativiteit een krachtig wapen om de aandacht van je publiek te trekken. Twee organisaties die hierin uitblinken, zijn de Oddballs Foundation uit Engeland en het Argentijnse Movimiento Ayuda Cáncer de Mama (MACMA). Beide organisaties hebben de omstandigheden voor zich laten werken. Benieuwd hoe?
Beeld: still uit Ads of Brands video -zie onderstaand-
Het idee van de Oddballs Foundation om de 162-jarige Westminster Bridge in Londen te gebruiken voor hun campagne is ronduit briljant. Deze brug werpt, als de zon schijnt, schaduwen die opmerkelijk veel lijken op een mannelijk geslachtsdeel mét diens accessoires. De foundation heeft deze unieke situatie benut om de aandacht te vestigen op Testicular Cancer Awareness Month, in april 2024. Hun boodschap is simpel maar krachtig: "Check your balls."
Door gebruik te maken van deze opvallende ontwerp eigenaardigheid, heeft Oddballs een visueel intrigerende campagne gecreëerd. Dit soort creativiteit is precies wat nodig is om de bewustwording over testikelkanker te vergroten. Het speelt in op een unieke situatie (dit soort schaduw verzin je niet) en heeft humor, waardoor een gevoelig onderwerp bespreekbaar wordt. Deze componenten zorgen ervoor dat de boodschap blijft hangen en gedeeld wordt. De locatie vormt in dit geval een belangrijke factor die bijdraagt aan de impact en het bereik: de Westminister Bridge wordt dagelijks door 40.000 mensen gebruikt.
Check de video voor de reacties van voorbijgangers:
Al wat langer geleden -2017- en aan de andere kant van de oceaan heeft MACMA een meesterlijke zet gedaan in de strijd tegen borstkanker.
Het probleem voor MACMA is dat censuur op social media maakt dat zij geen vrouwenborsen in beeld mogen brengen. Zo kunnen zij vrouwen niet laten zien hoe ze hun borsten moeten controleren op de eerste symptomen van borstkanker.
Insert hun geniale oplossing:
ze maakten een cynische, maar informatieve video waarin manboobs werden gebruikt. Probleem opgelost!
Dit is omdenken pur sang, waarbij de beperkingen van regeltjes hebben geleid tot creativiteit en bovenal scherpe humor. Dankzij het creatief omzeilen van de regels kon MACMA haar boodschap tóch overbrengen. Waar de Oddballs Foundation creatief gebruik heeft gemaakt van de bestaande omstandigheden, lost MACMA een remmende factor creatief op. Ze passeren de censuur, zenden hiermee hun boodschap als gepland én verlagen zo de drempel om over kanker te praten.
Kijk zelf hoe via #manboobs4boobs MACMA haar punt(en) duidelijk maakt:
Wat kunnen we leren van deze twee inspirerende campagnes? In ons vak weten we dat consumenten worden overspoeld met informatie. Het is dus cruciaal om een boodschap op een unieke manier over te brengen, wil deze kans maken om te blijven hangen.
De Oddballs Foundation en MACMA laten zien dat beperkingen geen belemmering hoeven te zijn, maar juist kansen kunnen bieden. Door ontwerp eigenaardigheden of krampachtige regelgeving te benutten, hebben zij campagnes gecreëerd die aandacht trekken.
De campagnes van Odd Balls en MACMA zijn twee voorbeelden van hoe creativiteit en vindingrijkheid is ingezet om kanker vroegtijdig te signaleren en het gesprek erover aan te gaan. Ik laat me vooral inspireren door hun out-of-the-box denken. De les die ik eruit haal is, dat uitdagingen ook kansen kunnen bieden. De manier waarop deze organisaties hun missies hebben vertaald naar campagnes maakt voor mij het verschil tussen een middelmatig en een uitmuntend voorbeeld!
Heb jij ook last van omstandigheden die je tegenhouden? Of juist een haakje waarin je potentieel ziet? Neem contact met me op om er samen een concreet plan van te maken!
Heb je je afgevraagd of deze blogs door AI zijn geschreven? Het eerlijke antwoord is dat ik AI gebruik om te zoeken, te reflecteren en soms voor zaken zoals dicteren of spellingscontrole. Als MarCom professional maak ik gebruik van tools, waaronder AI, maar de inhoud en tekst beschouw ik als de mijne. Als je mijn blogs leest, zul je dat merken: het is mijn persoonlijke visie en ervaring. Door technologie te omarmen, krijg ik extra hulp die mijn werk alleen maar versterkt!
Thalia Lips RDM is ingeschreven in het Register Digital Marketing
KvK nr. 94781168 // Btw nr. NL005112548B61