De dagen dat MarCom wegkwam met uitsluitend een product of dienst promoten zijn voorbij. Succesvolle merken werken aan een emotionele connectie met hun doelgroep. Effectieve Corporate Storytelling kan bijdragen aan de
waardepropositie van je merk.
Wat als jij de vertaalslag naar de beleving en emoties van je gebruikers kan maken? Dan komt jouw boodschap beter aan én blijft langer hangen.
Binnen organisaties wordt van MarCom nog te vaak een productgerichte aanpak gevraagd. Hierbij ligt de focus op de kenmerken en voordelen van het product of de dienst. Maar gebruikers zitten niet te wachten op een opsomming van specificaties of details. Wat mensen boeit, zijn verhalen die resoneren met hun eigen ervaringen en gevoelens. Dit is waar Storytelling om de hoek komt kijken.
Storytelling maakt een merk menselijk en toegankelijk. Een goede aanpak van MarCom zorgt ervoor dat gebruikers zich kunnen identificeren met jouw organisatie, product of dienst. Een verhaal blijft hangen en wordt doorverteld: zo kan je merk een diepere, blijvende impact maken. Het leidt niet altijd direct tot sales, maar bouwt aan micro- conversies en een duurzame relatie -loyaliteit- met je gebruikers.
Het lukraak en spontaan vertellen van verhalen is op zich niet zo moeilijk. Waar MarCom het verschil kan maken is het laten samenvloeien van wat de organisatie als missie, visie en waarden heeft in verhalen die door gebruikers worden ervaren op emotioneel niveau. Hoe kan jij dit in je organisatie introduceren?
Een goed startpunt om de eerste stappen te zetten zijn de door
Guido Everaert beschreven vijf dimensies van Corporate Storytelling:
Naast de bekende speelsets met de kleurrijke en hoge kwaliteit bouwstenen versterken LEGO stores en themaparken de beleving bij het merk. De meest unieke beleving vind je in het LEGO House in Billund.
Centraal in de hal van het LEGO House staat een 15 meter hoge boom die Storytelling tot fysiek object maakt: the Tree of Creativity. De boom, gebouwd met ruim 6 miljoen stenen 'vertelt' micro stories over het ontstaan van LEGO en er zijn verschillende easter eggs in verborgen.
In het LEGO House vind je ook het enige officiële LEGO Museum. De route is een tijdslijn: aangevuld met talloze zeldzame sets, er spelen oude reclames en het lang geheim gehouden productieproces wordt uit de doeken gedaan.
Ik ken geen ander merk dat zo'n unieke ode brengt aan hun eigen historie. LEGO versterkt de band die ze hebben met hun gebruikers. Ze vragen actief aan gebruikers om mee te zoeken naar hún eerste set om samen te genieten van die herinnering.
Bron: lego.com // Beeld: eigen collectie :-)
Laten we kijken naar meer voorbeelden van organisaties die goed begrijpen dat verhalen cruciaal zijn in MarCom & leiderschap. Om de waarde van de voorbeelden in te schatten gebruik ik de drie stappen die Kelly D. Parker beschrijft in haar
TEDx talk 'Business Storytelling Made Easy'.
Kelly D. Parker,
Storytelling Strategist, beschrijft drie essentiële stappen in Corporate Storytelling:
Problem & Pursuit
Google's Search Stories is een serie korte videoverhalen van heel verschillende mensen. Iedere hoofdpersoon heeft, net als wij, een uitdaging. De verhalen lopen uiteen van een nieuwe prothetische arm tot aan een reddingsactie tijdens een overstroming.
Paint a Picture
De video's focussen op de gebeurtenis en bijkomende emoties, verteld door de mensen zelf. Google wordt subtiel verwerkt als schakel in het geheel. Hierdoor is het makkelijker voor mensen om zich met de hoofdpersoon te identificeren en beter te begrijpen wat Google voor hen kan betekenen.
Propose
Door te laten zien hoe de zoekmachine heeft geholpen, toont Google zich als betrouwbare partner. Voorbeelden uit het dagelijks leven haken in op onze eigen ervaringen, nu tactisch ook gekoppeld aan Google.
Bron & beeld: youtube
Problem & Pursuit
Tony's Chocolonely werkt al jaren aan verbeteren van omstandigheden in de cacao-industrie. Hiervoor koppelen ze hun boodschap direct aan de branding en aan iedere reep.
Paint a Picture
Kleurrijke, speelse verpakkingen met uitleg over hun missie toont chocoladeliefhebbers de impact die ze maken met hun aankoop. Een boodschap die extra wordt versterkt als ze de reep openmaken en een 'oneerlijke' verdeling van de chocoladestukjes aantreffen.
Propose
Tony's Chocolonely stimuleert kopers om bij te dragen aan hun missie door hún chocolade te kopen. Ze zijn hierin transparant over hun werkwijze en realistisch over successen en falen. Kopers werken met iedere aankoop mee aan de missie om tot 100% slavenvrije chocolade te komen.
Bron & beeld: tonyschocolonely.com
Problem & Pursuit
Patagonia is heel helder over hun missie:
'At Patagonia, we appreciate that all life on earth is under threat of extinction. We’re using the resources we have—our business, our investments, our voice and our imaginations—to do something about it.'
Paint a Picture
In de Worn Wear campagne geeft Patagonia gebruikers de kans te vertellen wat hun missie is. De kleding die wordt gedragen is onderdeel van hun persoonlijke verhaal. De focus op mensen met een missie werkt inspirerend, waardoor de kijker emotioneel wordt verbonden.
Propose
Patagonia kiest bewust voor deze authentieke verhalen van gedreven mensen. Ze moedigen hiermee aan om deel te worden van hun community. Om milieubewust te zijn én het uit te dragen. Patagonia positioneert daarmee niet het merk, maar hun missie.
Bron & beeld: patagonia
Met deze voorbeelden heb ik je laten zien hoe effectief Corporate Storytelling kan zijn in het creëren van een emotionele band met gebruikers en het versterken van je merk.
Door ook Corporate Storytelling in te zetten, kun je als MarCom-professional werken aan de relatie met je gebruikers. Dit zorgt ervoor dat je waardepropositie niet alleen een belofte op papier is, maar ook daadwerkelijk impact maakt. Nadenken over de verhalen die je wilt vertellen geven richting en brengen je merk tot leven. Intern én extern!
Wil je liever nog meer verdiepen? Check dan mijn bronnen:
Heb je nog vragen of opmerkingen voor mij? Stuur me een
mail!
Heb je je afgevraagd of deze blogs door AI zijn geschreven? Het eerlijke antwoord is dat ik AI gebruik om te zoeken, te reflecteren en soms voor zaken zoals dicteren of spellingscontrole. Als MarCom professional maak ik gebruik van tools, waaronder AI, maar de inhoud en tekst beschouw ik als de mijne. Als je mijn blogs leest, zul je dat merken: het is mijn persoonlijke visie en ervaring. Door technologie te omarmen, krijg ik extra hulp die mijn werk alleen maar versterkt!
Thalia Lips RDM is ingeschreven in het Register Digital Marketing
KvK nr. 94781168 // Btw nr. NL005112548B61