Blog Layout

Storytelling is een onmisbaar instrument

De dagen dat MarCom wegkwam met uitsluitend een product of dienst promoten zijn voorbij. Succesvolle merken werken aan een emotionele connectie met hun doelgroep. Effectieve Corporate Storytelling kan bijdragen aan de waardepropositie van je merk.
Wat als jij de vertaalslag naar de beleving en emoties van je gebruikers kan maken? Dan komt jouw boodschap beter aan én blijft langer hangen.

Storytelling werkt

Binnen organisaties wordt van MarCom nog te vaak een productgerichte aanpak gevraagd. Hierbij ligt de focus op de kenmerken en voordelen van het product of de dienst. Maar gebruikers zitten niet te wachten op een opsomming van specificaties of details. Wat mensen boeit, zijn verhalen die resoneren met hun eigen ervaringen en gevoelens. Dit is waar Storytelling om de hoek komt kijken.

Storytelling maakt een merk menselijk en toegankelijk. Een goede aanpak van MarCom zorgt ervoor dat gebruikers zich kunnen identificeren met jouw organisatie, product of dienst. Een verhaal blijft hangen en wordt doorverteld: zo kan je merk een diepere, blijvende impact maken. Het leidt niet altijd direct tot sales, maar bouwt aan micro- conversies en een duurzame relatie -loyaliteit- met je gebruikers.


De vijf dimensies van Corporate Storytelling

Het lukraak en spontaan vertellen van verhalen is op zich niet zo moeilijk. Waar MarCom het verschil kan maken is het laten samenvloeien van wat de organisatie als missie, visie en waarden heeft in verhalen die door gebruikers worden ervaren op emotioneel niveau. Hoe kan jij dit in je organisatie introduceren?


Een goed startpunt om de eerste stappen te zetten zijn de door Guido Everaert beschreven vijf dimensies van Corporate Storytelling:

  1. De historie: Waar komt je organisatie vandaan? Wat zijn de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van je organisatie?
    Het delen van deze verhalen geeft je merk diepte en authenticiteit.
  2. Toekomstvisie: Wat zijn je dromen en ambities? Wat is jouw plek in de toekomst?
    Het delen van je toekomstvisie werkt als inspiratie voor zowel interne als voor externe stakeholders. Mensen binden zich graag aan tastbare aspiraties.
  3. Mislukkingen: Wees niet bang om juist ook fouten en mislukkingen te delen, omdat het je merk menselijk en geloofwaardig maakt. Het zijn de obstakels die jouw verhaal kleuren, deel hoe je obstakels hebt overwonnen of hebt omzeilt.
  4. Successen: Deel je successen op een manier dat je gebruikers óók meevieren, betrek ze actief.
    Toon je doorzettingsvermogen en moed, gebruik je successen om de visie en missie van je organisatie te illustreren en tastbaar te maken.
  5. Ontwikkeling een narratief: Creëer een samenhangend verhaal dat zowel vanuit de organisatie gedreven (visie en missie) en klantgerichte (story's van klanten en medewerkers) verhalen omvat.
    Zorg ervoor dat de waarden van je bedrijf zichtbaar zijn in de praktijk.
  • Hoe LEGO het doet: the Tree of Creativity

    the Tree of Creativity, LEGO House 
Billund, Dennemarken

    Naast de bekende speelsets met de kleurrijke en hoge kwaliteit bouwstenen versterken LEGO stores en themaparken de beleving bij het merk. De meest unieke beleving vind je in het LEGO House in Billund.


    Centraal in de hal van het LEGO House staat een 15 meter hoge boom die Storytelling tot fysiek object maakt: the Tree of Creativity. De boom, gebouwd met ruim 6 miljoen stenen 'vertelt' micro stories over het ontstaan van LEGO en er zijn verschillende easter eggs in verborgen. 

    In het LEGO House vind je ook het enige officiële LEGO Museum. De route is  een tijdslijn: aangevuld met  talloze zeldzame sets, er spelen oude reclames en het lang geheim gehouden productieproces wordt uit de doeken gedaan.


    Ik ken geen ander merk dat zo'n unieke ode brengt aan hun eigen historie. LEGO versterkt de band die ze hebben met hun gebruikers. Ze vragen actief aan gebruikers om mee te zoeken naar hún eerste set om samen te genieten van die herinnering.


    Bron: lego.com // Beeld: eigen collectie :-)

Meer voorbeelden van goede Corporate Storytelling

Laten we kijken naar meer voorbeelden van organisaties die goed begrijpen dat verhalen cruciaal zijn in MarCom & leiderschap. Om de waarde van de voorbeelden in te schatten gebruik ik de drie stappen die Kelly D. Parker beschrijft in haar TEDx talk 'Business Storytelling Made Easy'.


Kelly D. Parker, Storytelling Strategist, beschrijft drie essentiële stappen in Corporate Storytelling:

  • Number one: the problem and the pursuit
    Begrijp de problemen, uitdagingen, aspiraties en doelen van je publiek. Zorg ervoor dat je weet wat je publiek bezighoudt en wat ze hopen te bereiken.
    Voordat je begint aan
    storyTELLING, doe je actief aan storyLISTENING!
  • Number two: you have to be able to paint a picture
    Schilder een levendig en herkenbaar beeld. Vertel verhalen die je publiek direct voor zich zien en waarmee ze zich kunnen identificeren. Wat is jouw rol als organisatie daarin? Waarom is jouw product de oplossing? Welk gevoel breng je over?
  • Number three: you must propose
    Doe een voorstel dat een logisch gevolg is op je verhaal. Je verhalen maken jouw voorstellen aantrekkelijker, ze helpen met vertrouwen op te bouwen.
    De verhalen zijn dat wat je gebruikers geeft, voordat je hén vraagt tot actie over te gaan.
  • Hoe Google het doet: Google Search Stories

    Problem & Pursuit

    Google's Search Stories is een serie korte videoverhalen van heel verschillende mensen. Iedere hoofdpersoon heeft, net als wij, een uitdaging. De verhalen lopen uiteen van een nieuwe prothetische arm tot aan een reddingsactie tijdens een overstroming. 


    Paint a Picture

    De video's focussen op de gebeurtenis en bijkomende emoties, verteld door de mensen zelf. Google wordt subtiel verwerkt als schakel in het geheel. Hierdoor is het makkelijker voor mensen om zich met de hoofdpersoon te identificeren en beter te begrijpen wat Google voor hen kan betekenen.


    Propose

    Door te laten zien hoe de zoekmachine heeft geholpen, toont Google zich als betrouwbare partner. Voorbeelden uit het dagelijks leven haken in op onze eigen ervaringen, nu tactisch ook gekoppeld aan Google. 


    Bron & beeld: youtube

  • Hoe Tony's Chocolonely het doet: Op Weg naar 100% Slavenvrije Chocolade

    Problem & Pursuit

    Tony's Chocolonely werkt al jaren aan verbeteren van omstandigheden in de cacao-industrie. Hiervoor koppelen ze hun boodschap direct aan de branding en aan iedere reep.


    Paint a Picture

    Kleurrijke, speelse verpakkingen met uitleg over hun missie toont chocoladeliefhebbers de impact die ze maken met hun aankoop. Een boodschap die extra wordt versterkt als ze de reep openmaken en een 'oneerlijke' verdeling van de chocoladestukjes aantreffen. 


    Propose

    Tony's Chocolonely stimuleert kopers om bij te dragen aan hun missie door hún chocolade te kopen. Ze zijn hierin transparant over hun werkwijze en realistisch over successen en falen.  Kopers werken met iedere aankoop mee aan de missie om tot 100% slavenvrije chocolade te komen.


    Bron & beeld: tonyschocolonely.com

  • Hoe Patagonia het doet: Stories We Wear

    Problem & Pursuit

    Patagonia is heel helder over hun missie:

    'At Patagonia, we appreciate that all life on earth is under threat of extinction. We’re using the resources we have—our business, our investments, our voice and our imaginations—to do something about it.'


    Paint a Picture

    In de Worn Wear campagne geeft Patagonia gebruikers de kans te vertellen wat hun missie is. De kleding die wordt gedragen is onderdeel van hun persoonlijke verhaal. De focus op mensen met een missie werkt inspirerend, waardoor de kijker emotioneel wordt verbonden.


    Propose

    Patagonia kiest bewust voor deze authentieke verhalen van gedreven mensen. Ze moedigen hiermee aan om deel te worden van hun community. Om milieubewust te zijn én het uit te dragen. Patagonia positioneert daarmee niet het merk, maar hun missie.


    Bron & beeld: patagonia

Met deze voorbeelden heb ik je laten zien hoe effectief Corporate Storytelling kan zijn in het creëren van een emotionele band met gebruikers en het versterken van je merk.


Door ook Corporate Storytelling in te zetten, kun je als MarCom-professional werken aan de relatie met je gebruikers. Dit zorgt ervoor dat je waardepropositie niet alleen een belofte op papier is, maar ook daadwerkelijk impact maakt. Nadenken over de verhalen die je wilt vertellen geven richting en brengen je merk tot leven. Intern én extern!



Wil je liever nog meer verdiepen? Check dan mijn bronnen:


Heb je nog vragen of opmerkingen voor mij? Stuur me een mail!

Heb je je afgevraagd of deze blogs door AI zijn geschreven? Het eerlijke antwoord is dat ik AI gebruik om te zoeken, te reflecteren en soms voor zaken zoals dicteren of spellingscontrole. Als MarCom professional maak ik gebruik van tools, waaronder AI, maar de inhoud en tekst beschouw ik als de mijne. Als je mijn blogs leest, zul je dat merken: het is mijn persoonlijke visie en ervaring. Door technologie te omarmen, krijg ik extra hulp die mijn werk alleen maar versterkt!

Share by: